fbpx
 

Een groots gevoel van warmte en licht

Tussen 8 en 18 december reist Amsterdam Sinfonietta door het land met een even mooi als gevarieerd kerstprogramma. Trompettist Håkan Hardenberger soleert onder andere in Telemanns Trompetconcert in D en in de Magnificat Variations van de Duitse componist Bernhard Krol en de Zweedse sopraan Johanna Wallroth zingt voor het eerst bij het orkest. Ze ziet er naar uit en verheugt zich daarnaast op de kerstdagen.

‘Het is heel druk. Dat is inherent aan deze fase in mijn nog jonge carrière’, zegt Johanna Wallroth nuchter vanuit Stockholm. ‘Ik moet veel repertoire instuderen dat nieuw is voor mij. Ook The Salutation, de slotaria uit de solocantate Dies Natalis die de Engelse componist Gerald Finzi in de vroege jaren twintig van de twintigste eeuw schreef, heb ik nog niet eerder gezongen. Een prachtig stuk waar ik mij echt op verheug.’

Daarom klaagt de 29-jarige sopraan niet over de huidige drukte en het vele nieuwe repertoire. ‘Dit is waar ik van gedroomd heb. Het is één grote ontdekkingsreis en ik kan alleen maar hopen dat het in de toekomst zo blijft en dat ik zowel opera, concerten als recitals kan blijven doen.’

Trompet

Haar carrière is inderdaad nog pril. Hoewel ze al in 2013 in Zweden haar operadebuut maakte, brak ze pas in 2019 internationaal door toen ze de Mirjam Helin International Singing Competition in Helsinki glansrijk won. Ze werd opgenomen in de operastudio van de Wiener Staatsoper. Ook maakt ze deel uit van het Equilibriumprogramma van sopraan en dirigente Barbara Hannigan die daarmee jonge vocalisten steunt met optredens en adviezen om hun loopbaan in goede banen te leiden. ‘Ik heb pas één project in het kader van Equilibrium gedaan’, zegt Wallroth. ‘Daarna was alles corona wat de klok sloeg. Maar Barbara Hannigan is heel inspirerend. Ze weet wat het is om vocalist te zijn en dat merk je ook als zij dirigeert. Daarnaast heeft ze waardevolle tips om te zorg te dragen voor een gezonde carrière zonder je stem te forceren. Barbara is zo moedig. Een groot voorbeeld voor mij.’

“Barbara is zo moedig. Een groot voorbeeld voor mij”

En een belangrijke stimulans om haar repertoire met zorg uit te kiezen. Wat dat aangaat vindt ze haar aandeel in het programma Magnificat van Amsterdam Sinfonietta helemaal geweldig en perfect bij haar nog jonge stem passen. Naast het werk van Finzi verheugt ze zich ook enorm op de samenwerking met Håkan Hardenberger. Zowel in Händels Eternal Source of Light Divine als in Bachs bijzondere sopraancantate Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51 gaat de stem van Wallroth een duet aan met de trompet. ‘Het is een instrument dat heel erg veel op de zangstem lijkt’, zegt Wallroth. ‘Mijn vriend speelt trompet dus ik heb van dichtbij meegemaakt dat we vaak dezelfde uitdagingen hebben op het gebied van ademhaling, frasering en dergelijke. Ook opereren we in hetzelfde register. Het enige verschil is dat ik tekst heb. Ik vind de trompet echt een razend lastig instrument om te bespelen en ik heb groot respect voor een trompettist als Håkan Hardenberger.’

Balletdanseres

Wallroth groeide zelf op met muziek als een vanzelfsprekendheid om haar heen. Zo is haar moeder zangeres. ‘Dat was het eerste beroep dat ik leerde kennen. Zingen was zo normaal voor mij. Ik heb het altijd gedaan en wilde altijd artiest worden, al heb ik nog even van een bestaan als architect gedroomd.’

De vele uitvoeringen die ze in huiselijke kring gaf leidden uiteindelijk toch naar het podium, al koos ze in eerste instantie voor een balletopleiding. ‘Zingen en dansen hebben voor mij altijd naast elkaar bestaan. Ik begon alleen veel te laat aan een professionele balletopleiding. Ik was 16 en het werd echt een gevecht. De passie was groter dan het talent. Bovendien is de danswereld heel erg zwaar, zowel fysiek als mentaal. Balletdanseres is echt de meest moeilijke baan ter wereld. Daarom heb ik uiteindelijk toch de keuze voor zang gemaakt. En daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van.’

Kerst

Ze begon haar zangcarrière zoals bijna iedereen in Zweden al heel jong in de koorwereld. ‘Zweden heeft een hele krachtige koortraditie. Zo heb ik geweldige herinneringen aan Sankta Lucia. Met deze jaarlijkse traditie begint op 13 december het kerstseizoen en zongen we de onder andere de Zweedse kerstliederen die ook bij Amsterdam Sinfonietta op het programma staan. Het geeft een groots gevoel van samenzijn, van warmte en licht in een koud en donker seizoen.’

“Het geeft een groots gevoel van samenzijn, van warmte en licht in een koud en donker seizoen”

Ondanks de koude en de donkerte houdt Wallroth zoals een echte Zweedse betaamt enorm van de kersttijd. ‘Er hoort veel sneeuw bij. Gelukkig is eind november al een groot pak sneeuw gevallen, dus het decor voor de kerst is aanwezig. Geef mij daarnaast geweldig voedsel, een harmonieuze familie om mij heen en natuurlijk muziek. Dan ben ik gelukkig.’

Toch antwoordt ze ontkennend op de vraag of ze de kerstliederen op het programma ook in huiselijke kring zingt. ‘We hebben veel musici in de familie’, pareert ze de klinkende verbazing. ‘Er is rond kerst altijd wel iemand van ons afwezig omdat hij of zij ergens op moet treden. Als we dan gezamenlijk thuis zijn laten we het werk even links liggen, dan luisteren we alleen.’

Paul Janssen

Bekijk ook

  • Michel van der Aa over The Book of Water

    De succesvolle Nederlandse componist Michel van der Aa en Amsterdam Sinfonietta hebben al ruim tien jaar een nauwe band. Naast het Grawemeyer Award-winnende celloconcert Up-close speelde het orkest ook de Nederlandse premières van Sunken Garden en Hysteresis. Na de wereldpremière van zijn nieuwe kamermuziektheaterproject The Book of Water tijdens de Biënnale Venetië in september dit […]

    • Interview

Ontvang de nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws.