Breder dan Klassiek met Typhoon

Al jaren gooit Amsterdam Sinfonietta hoge ogen met de concertreeks Breder dan klassiek. Het zijn even verrassende als inspirerende concerten waarin pop, jazz, klassiek en wat dan ook elkaar vreugdevol ontmoeten. Begin 2018 stapt Amsterdam Sinfonietta verder dan ooit uit de comfortzone en gaat het orkest een liaison aan met rapper/zanger Typhoon en de Belgische jazzpianist Jef Neve. Typhoon is alvast buitengewoon enthousiast.
Paul Janssen

In 2016 ging Amsterdam Sinfonietta in het kader van Breder dan Klassiek op pad met zangeres Wende. De succesvolle concertreeks kreeg een onverwacht staartje. ‘Jullie moeten een volgende keer Glenn vragen’, suggereerde Wende al tijdens de reeks. Die volgende keer duurde even, maar in januari 2018 staat Glenn met Amsterdam Sinfonietta en Jef Neve op één podium. Glenn de Randamie, alias Typhoon, is spreker, docent, inspirator, filosoof, broer, oom, Edison Award-winnaar en ondernemer, maar bovenal een van Nederlands meest succesvolle hiphopartiesten van dit moment. Met zijn in 2014 verschenen cd en langspeelplaat Lobi da basi gooit hij zeer hoge ogen en ook de aansluitende theatertour is een groot succes. Typhoon doorbreekt grenzen en heeft al bewezen een muzikale interesse te hebben die verder gaat dan het standaard hiphoprepertoire. ‘Naast de Vier Jaargetijden en nog wat bekende liedjes, wist ik eigenlijk niets van klassiek’, zegt hij meteen eerlijk. ‘Maar bij de eerste kennismaking met het orkest was ik om. Ik was diep onder de indruk van wat ik zag en hoorde.’ Voor hem is Amsterdam Sinfonietta een orkest dat ‘het genre ontstijgt. De musici vertellen echt verhalen met muziek.’


‘Naast de Vier Jaargetijden en nog wat bekende liedjes, wist ik eigenlijk niets van klassiek’


En dat is wat Typhoon doet: verhalen vertellen, ervaringen delen. ‘En iedereen die bereid is om verhalen te vertellen kan met elkaar samenwerken. Het maakt dan niet uit welk genre je basis vormt. Als je verhalen vertelt kan elke vorm van muziek daarbinnen bestaan.’ Dat is ook wat de jonge rapper en (steeds vaker) zanger in zijn eigen muziek uitdraagt. Niet alleen vormen zijn teksten kleine verhaaltjes, ook zijn muziek is een amalgaam van invloeden. Jazz, blues, gospel, volksmuziek en alles wat verder van pas komt, zoals zijn Surinaamse roots, duikt op in zijn nummers.


Work in progress

Hoewel hij begin november slechts wat verkennende gesprekken en een enkele repetitie met het orkest achter de rug heeft, is Typhoon laaiend enthousiast. ‘We willen allemaal een mooie show neerzetten en een compleet verhaal vertellen, dus de komende tijd gaan we nog verder naar elkaar toe groeien. Voor Sinfonietta is het ook een behoorlijke uitdaging. Het orkest heeft nog nooit met een hiphopartiest samengewerkt. Een hiphopartiest gaat primair uit van de beat en het ritme, dus dat vergt wat aanpassing.’

Typhoon is er van overtuigd dat het goed komt. ‘Het moet bij mij altijd een beetje schuren en kraken’, zegt hij om het ruige randje aan zijn muziek een naam te geven. ‘En muziek laten schuren en kraken kan Sinfonietta ook.’ Het programma is nog een “work in progress” en zal bestaan uit een deel Amsterdam Sinfonietta, een deel werk van Typhoon en een deel werk van Jef Neve en uiteraard alle mogelijke kruisbestuivingen. ‘En dat moet allemaal één coherent verhaal worden. Als je een verhaal deelt, komt er energie los en komt de boodschap over.’ En die boodschap moet als het aan Typhoon ligt gaan over verbinden, het gebruiken van talenten, over kracht in kwetsbaarheid, de thema’s die ook in zijn eigen werk in vele variaties langs komen.

‘Een hiphopartiest gaat primair uit van de beat en het ritme, dus dat vergt wat aanpassing’

Hoop en vrijheid

‘Hoe willen we dat de wereld er uit ziet?’, vraagt hij filosofisch. ‘Dat is waar ik veel mee bezig ben. Zowel het orkest als Jef en ik reizen veel en zien veel van de wereld. Dat is niet altijd opwekkend, dus is de vraag: waar willen we naar toe werken? Uiteindelijk gaat dat over hoop en vrijheid. We zijn bezig met een arrangement van een van mijn favoriete composities van Oscar Peterson, Hymn To Freedom. Hij schreef het in 1962 voor de Civil Rights-beweging. Als je nog niet weet waar je naar toe wilt, kun je wel hoop voelen, dat is voor mij ongeveer de strekking van dit werk en ook van het verhaal achter het concert.’

Typhoon is zo ook in combinatie met Amsterdam Sinfonietta een man met een boodschap, een jonge wereldhervormer die alles doet met een enorme dosis liefde, passie en overgave, met lobi (liefde). ‘2017 was voor mij een inspiratiejaar’, zegt hij. ‘Een jaar van nieuwe dingen doen, mij voeden met nieuwe indrukken. Ik heb een kledinglijn gemaakt, ik ben op reis geweest naar Ghana en Nigeria maar ook naar de Verenigde Staten om een documentaire over Martin Luther King te maken en ik ben aan het werk met Sinfonietta. Dat laatste is voor mij het summum van inspiratie. Soms staat het zweet op mijn voorhoofd en denk ik: mijn God, gaat dit lukken? Maar we hebben allemaal de wil om het te laten lukken en steeds als we samen zijn en repeteren voel ik: dit wordt heel mooi en heel bijzonder.’

 
deel deze pagina