Portret Jacobien Rozemond

Jacobien Rozemond is al vijftien jaar aanvoerder van de tweede violen van Amsterdam Sinfonietta. Een intensieve periode waarin het orkest een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Jacobien vertelt bevlogen over de belangrijkste veranderingen. Ze voelt zich rijk dat ze naast Sinfonietta haar eigen strijkkwartet heeft en dat er daarnaast ook nog ruimte over blijft voor haar andere passie: zingen.
Noortje Zanen

Strijkorkest zonder dirigent

Al tijdens haar conservatoriumstudie speelde Jacobien vaak mee met Sinfonietta, dat toen nog onder leiding stond van Lev Markiz. Toch zou het nog even duren voordat ze écht in het orkest kwam. Jacobien: ‘Ik heb ook nog een tijd in Londen gestudeerd en daarna heb ik jaren lang bij Combattimento Consort Amsterdam gespeeld. Maar op een gegeven moment heeft Sinfonietta me gevraagd of ik aanvoerder van de tweede violen wilde worden van het orkest, dat vanaf dat moment zonder dirigent zou gaan spelen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken!’ Onder leiding van concertmeester Candida Thompson heeft het orkest zich sinds 2003 enorm ontwikkeld. ‘Er is zo veel gebeurd en we hebben ontzettend veel geleerd. Het werken zonder dirigent was een zoektocht. In het begin bleven we wel eens steken in de details en waren we soms ongerust of we sommige complexe stukken wel goed genoeg konden spelen zonder dirigent. Inmiddels hebben we zo veel ervaring en vertrouwen in het proces en in elkaar, dat we ook tijdens lastige repetities altijd weten dat het heus wel goed komt. We zijn een sterk team en het uitwerken van details is nu juist onze kracht.’

‘Inmiddels hebben we zo veel ervaring en vertrouwen in het proces en in elkaar, dat we ook tijdens lastige repetities altijd weten dat het heus wel goed komt’


Aan welke tournees heb je de beste herinneringen?

‘Ik vind het best lastig om één of meerdere hoogtepunten te noemen, want ik denk zo vaak tijdens een project: “wauw, dit is écht gaaf”. We hebben bijvoorbeeld schitterende tournees gemaakt met bariton Thomas Hampson. Wat voor mij en het orkest ook heel bijzonder is geweest is hoe we als orkest in de Lyrische Suite (1926) van Alban Berg zijn gedoken. De eerste keer dat we drie delen uit deze suite hebben gespeeld was onder leiding van Christoph Poppen die ons veel heeft verteld over de achtergrond van deze muziek, die vol zit met symboliek over Bergs geheime liefde voor Hannah Fuchs. Later heb ik het hele werk veel met mijn eigen strijkkwartet uitgevoerd en dat was een flinke uitdaging. Het is complexe muziek qua samenspel en de individuele partijen zijn behoorlijk lastig. Daarna hebben we de hele suite zonder dirigent gespeeld met het hele orkest. Ik moet bekennen dat ik, wetende hoe lastig het al is met alleen strijkkwartet, in eerste instantie dacht dat het een idioot plan was om dit ingewikkelde stuk zonder dirigent te spelen. Maar we zijn er muzikaal en inhoudelijk volop ingedoken. Candida Thompson gaf ons het boek met alle brieven van Alban Berg aan Hannah Fuchs en we hebben ons steeds verder ingelezen in de materie. Het lukte en het was geweldig! We hebben met dit werk een grote tournee door Europa gemaakt in combinatie met werk van Michel van der Aa en acteur Jeroen Willems droeg voor uit Bergs brieven aan Hannah Fuchs. Het was een onvergetelijke ervaring zo samen te spelen en deze muziek in zijn context te laten horen. Een totaal ander soort voorbeeld van een hoogtepunt was de laatste nieuwjaarstournee met Wende Snijders. Deze productie vond ik prachtig omdat het zo’n bijzondere versmelting van stijlen is geworden.’

‘Ik soleer niet alleen in Vivaldi’s vioolconcerten, maar ik zing ook een aria uit Vivaldi’s opera Farnace’

Je hebt dus ook een eigen strijkkwartet?

‘Ja, dat klopt, en dat vind ik een belangrijke aanvulling op het spelen in een strijkorkest. Sinfonietta is eigenlijk een soort ‘groot strijkkwartet’. Het samen musiceren - het op elkaar reageren - werkt bijna op dezelfde manier en we spelen ook regelmatig repertoire dat oorspronkelijk voor strijkkwartet is geschreven. Tot 2007 speelde ik in het Ruysdaal Kwartet, daar ben ik toen uit gegaan en met de komst van mijn kinderen heb ik voor kwartet spelen weinig tijd gehad. Ik ben heel blij dat ik in 2015 weer een nieuw strijkkwartet heb opgericht samen met violiste Floor Lecoultre, altvioliste Francien Schatborn en cellist William McLeish: het Hermitage Kwartet. Aanvankelijk speelden we alleen tijdens het Peter de Grote Festival in Groningen, maar inmiddels spelen we ook steeds vaker door het jaar heen op andere locaties.’

Dubbelrol in Vivaldi Code Rood

Dat Jacobien naast vioolspelen nog een tweede passie heeft is bij het publiek van Amsterdam Sinfonietta misschien niet bekend: zij zingt ook. Al eerder combineerde ze haar beide talenten in het theatrale soloprogramma Duizend-en-één-nacht. Momenteel treedt ze op in de theatervoorstelling Vivaldi Code Rood met een kamermuziekgroep en twee actrices. ‘Ik soleer niet alleen in Vivaldi’s vioolconcerten, maar ik zing ook een aria uit Vivaldi’s opera Farnace. Dat is een enorme uitdaging, maar ik vind het heerlijk om te doen! Toen ik voor deze productie gevraagd werd moest ik natuurlijk wel eerst overleggen met Amsterdam Sinfonietta. Want om het mogelijk te maken dat ik zeventien voorstellingen van Vivaldi Code Rood kan doen heb ik vrij moeten vragen van Sinfonietta. Ik vind het geweldig dat ik die ruimte krijg van het orkest!’


‘Indrukwekkende cast van multitalenten’ & ‘Fenomenale Jacobien Rozemond, als violiste en bij verrassing als zangeres’
• NRC & Theaterkrant over Vivaldi Code Rood

Tips voor seizoen 2018-2019

‘Komend seizoen spelen we in oktober een programma met de fenomenale zangeres Claron MacFadden en topcelliste Harriëtte Krijgh, zij speelt recht uit haar hart. Ik kan dit bijzondere project iedereen aanraden. Verder verheug ik me er ook op om in mei weer met gastconcertmeester Anthony Marwood te gaan spelen!’

 
deel deze pagina
     

Wat zijn de voordelen van series?

  • ruime seriekorting
  • 10% extra Vriendenkorting
  • vrije-keuze-serie in Amsterdam, korting vanaf 3 concerten
  • vanaf 6 concerten gratis cd naar keuze
  • magazine Sinfonieuws gratis thuisgestuurd