Song of the flying horses

Mezzosopraan Christianne Stotijn keert terug bij Amsterdam Sinfonietta. Dit keer met het unieke programma ‘Song of the flying horses’. Ze zingt dezelfde prachtige aria van Bach die ze samen met Sinfonietta ook heeft uitgevoerd toen ze de Nederlandse Muziekprijs ontving in 2008. Daarnaast zal ze voor het eerst muziek van Golijov en Fischer uitvoeren.
Noortje Zanen

Van avondrood tot heksendans

De alom geprezen Nederlandse mezzosopraan Christianne Stotijn heeft al ruim tien jaar een nauwe band met Amsterdam Sinfonietta. Niet alleen dankzij haar eigen indrukwekkende optredens als solist, maar ook omdat haar broer Rick Stotijn jarenlang solobassist van het orkest was. Christianne heeft veel mooie herinneringen aan de projecten met Sinfonietta. ‘Het was bijvoorbeeld een fantastische ervaring om Der Cornet van Frank Martin een paar keer uit te voeren in 2010, dat is één van mijn lievelingsstukken. Maar dat geldt net zo goed ook voor de Liederen en dansen van de dood van Moessorgski die in 2012 op het programma stonden. Eigenlijk waren alle projecten even bijzonder en krachtig. Volgens mij komt dat vooral dankzij het intensieve voorbereidingstraject. Bij de meeste orkesten is er nauwelijks tijd voor verdieping, maar Sinfonietta neemt echt de tijd voor de repetities waardoor je veel nauwer kan samenwerken. Je kan aan Sinfonietta bijvoorbeeld letterlijk vragen: “dit gaat over avondrood” of “hier wordt de sneeuwval beschreven” of “dit moet een heksendans zijn”, om zo maar een paar voorbeelden te noemen. Met Sinfonietta kan je daar dan over praten. Je kan samen uitzoeken hoe je deze kenmerken het best laten horen in de muziek. Bij andere orkesten krijgt je nooit de ruimte om zo gedetailleerd te werken.’


Van Bach tot Golijov

In mei zal Christianne Stotijn een bijzonder programma presenteren waarin veel muzikale tradities samenkomen. Van barokmuziek tot hedendaagse muziek en van Hongaarse zigeunermuziek tot Joodse aria’s en klezmerdans. Bachs aria “Vergnügte Ruh” zingt ze voor de tweede keer en daar ziet ze enorm naar uit. ‘Het voelt voor mij als een soort tweede kans. Toen ik deze prachtige aria voor de eerste keer zong tijdens de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs stond ik natuurlijk wel een beetje onder druk. Bovendien heb ik me in de jaren daarna enorm ontwikkeld. Ik zing nu tegelijkertijd met meer beheersing én vrijer. Ik denk dat deze aria heel goed past bij het volgende stuk op het programma: Eine Deutsch-Jiddische Kantate van Iván Fischer. Deze cantate is duidelijk geïnspireerd op het muzikale idioom van Bach en zijn tijdgenoten, maar zit ook vol met Jiddische muziek en andere soorten volksmuziek. Ik heb een prachtige uitvoering gehoord van Fischer met zijn dochter Nora, voor wie hij deze cantate heeft geschreven.’

‘Ik heb nog nooit eerder muziek van Golijov gezongen, maar meteen bij het bestuderen van de partituur ben ik betoverd geraakt’


Amsterdam Sinfonietta speelt ook nog een solostuk voor altviool en orkest van de hedendaagse componist John Woolrich, die zich voor Ulysses Awakes net als Fischer liet inspireren door barokmuziek. En Sinfonietta eindigt het concert met de strijkorkestversie van Brahms’ Tweede Strijkkwintet, dat vol zit met Hongaarse zigeunermuziek. De twee liederen van Osvaldo Golijov maken het programma compleet. ‘Tijdens de voorbereidende gesprekken met Willem de Bordes [de programmeur van Amsterdam Sinfonietta, red.] kwam hij met het voorstel om ook nog twee liederen van Golijov toe te voegen aan het programma. Ik heb nog nooit eerder muziek van deze componist gezongen, maar meteen bij het bestuderen van de partituur ben ik betoverd geraakt. Ik vind de ritmische variaties in deze Joods georiënteerde muziek prachtig en ik hou van de verstilde lullaby waarmee “Night of the Flying Horses” begint. Dat lied eindigt met rennende paarden, een mooi contrast met het zoet klagende begin.’

Christianne Stotijn verheugt zich nu al op de repetities met Sinfonietta en het concert op 2 mei in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Hoewel ze de komende weken eerst nog andere concerten heeft en ze druk bezig is met de laatste twee “Udo Reinemann International Masterclasses” van het seizoen, is ze ook al in het repertoire van Sinfonietta gedoken. ‘Voor de cantate van Fischer en de liederen van Golijov heb ik iemand gevonden die me kan helpen met de Jiddische uitspraak. De klankwereld van deze componisten ben ik nog aan het ontdekken, het is nog heel nieuw voor me, maar ik vind het heerlijk om me te verdiepen in nieuw repertoire. Helaas geven we dit keer maar één concert, maar je weet nooit wanneer er weer een volgende kans komt om deze stukken uit te voeren.’

 
deel deze pagina
     

Wat zijn de voordelen van series?

  • ruime seriekorting
  • 10% extra Vriendenkorting
  • vrije-keuze-serie in Amsterdam, korting vanaf 3 concerten
  • vanaf 6 concerten gratis cd naar keuze
  • magazine Sinfonieuws gratis thuisgestuurd