Requiem van Fauré
met het Nederlands Kamerkoor

Amsterdam Sinfonietta opent het nieuwe seizoen met een tournee naar Zuid-Amerika samen met het Nederlands Kamerkoor. Eind september wordt dit programma herhaald in Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Enschede.

‘Originaliteit en excelentie in een concert vol spiritualiteit’
• Mundo Clásico (Teatro Colón)
‘Een verrassende thematiek voor een nog verrassender resultaat’
• Paraíso (Teatro Colón)
‘Een concert met aura’
• Clarín (Teatro Colón)
‘Echt ijzersterk was Sjostakovitsj’ zwaarmoedige Kammersinfonie, op.110a (…) ingebed tussen tweemaal Da pacem Domine van Arvo Pärt’
• NRC Handelsblad


Radio-opname

Het concert van 21 september in TivoliVredenburg is terug te luisteren op NPO Radio 4.

• Teatro Colón, Buenos Aires

• Teatro Colón, Buenos Aires


Requiems voor strijkers en zangers

Het Nederlands Kamerkoor en Amsterdam Sinfonietta delen het podium voor een programma met drie requiems onder leiding van Candida Thompson. De Kammersinfonie opus 110a van Sjostakovitsj is formeel geschreven ter nagedachtenis van slachtoffers van fascisme en oorlog. Maar uit bronnen bleek later dat de componist onder grote druk van het toenmalige regime het werk eigenlijk schreef als requiem voor zichzelf. Musicologe Helga Thoene dook in Bach-archieven en vond aanleidingen om aan te nemen dat de componist de beroemde Chaconne voor viool solo had geschreven ter gelegenheid van de dood van zijn vrouw. Het derde requiem betreft dat van Gabriel Fauré. Ook de werken van Nystedt en Pärt volgen het sterfelijkheidsthema. Nystedt schrijft een hommage aan het eeuwen overstijgende genie Bach en Pärt componeert een roep om vrede naar aanleiding van de aanslagen in Madrid. In dit bijzondere programma komt de innige samenwerking en artistieke verbondenheid van deze twee ensembles op unieke wijze naar voren.


• Chaconne van Bach met Candida Thompson en solisten uit het Nederlands Kamerkoor

Nederlands Kamerkoor

Het Nederlands Kamerkoor is al meer dan 75 jaar een begrip en het Koor staat al decennia lang aan de wereldtop. Het Nederlands Kamerkoor is meer dan de som der delen, want door critici in binnen- en buitenland geroemd om zijn homogene klank én om de solistische kwaliteit van de individuele zangers. Het Nederlands Kamerkoor ziet het als zijn opdracht om koormuziek als kunstvorm springlevend te houden. Door te zoeken naar nieuwe vormen, door compositieopdrachten die grenzen verkennen en door prikkelende samenwerkingen. Het leidt tot concerten die niet alleen als mooi worden ervaren, maar ook als een belevenis.

Educatie en participatie maken onlosmakelijk deel uit van de missie van het koor. Nederland kent duizenden amateurkoren en talloze jeugd- en kinderkoren. Het Nederlands Kamerkoor verzorgt coaching, workshops en ‘adopteert’ koren als voorprogramma van zijn eigen concerten.
Naast de eigen concertseries gaat het Koor regelmatig samenwerkingsverbanden aan met gerenommeerde ensembles als het Koninklijk Concertgebouworkest, ASKO|Schönberg, La Fenice en Concert Lorrain. Het Koor heeft zo’n vijfenzeventig cd’s uitgebracht, waarvan verschillende zijn bekroond.

Sinds 1 september 2015 is Peter Dijkstra chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor. Het Nederlands Kamerkoor kende in oprichter Felix de Nobel zijn eerste chef-dirigent. Uwe Gronostay, Tõnu Kaljuste, Stephen Layton en Risto Joost waren zijn respectievelijke opvolgers. Stuk voor stuk dirigenten die de koormuziek in het algemeen en het Nederlands Kamerkoor in het bijzonder, van nieuwe, grootse impulsen voorzagen. Sinds mei 2015 is het Nederlands Kamerkoor gevestigd in Utrecht.


 

deel deze pagina