Bestel Amsterdam serie 18/19

Uit het hele aanbod kunt u zelf uw eigen serie samenstellen, m.u.v. Breder dan klassiek. Vanaf drie concerten ontvangt u ca. 20% seriekorting. U kunt ook een of meer losse concerten bestellen. Dan betaalt u de normale prijs. Bij een bestelling van zes concerten of meer krijgt u bovendien een cd van Amsterdam Sinfonietta naar keuze cadeau. U kunt zelf uw stoelen uitkiezen. Selecteer per concert uw stoelen uit de getoonde, beschikbare eersterangsplaatsen en bevestig uw keuze. Heeft u voor alle concerten van uw keuze stoelen of kaarten gereserveerd, gaat u dan naar de volgende stap om uw gegevens in te vullen. Hier kunt u uw bestelling nog wijzigen.

Stap 1 van 2
Ferschtmans Fratres

vr 05 okt 2018 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Ferschtmans Fratres

met Liza Ferschtman

Liza Ferschtman, kind van Russische ouders, groeide op met Russische muziek en speelt al jaren alle meesterwerken uit de rijke Russische muziekliteratuur. Behalve de fysiek en emotioneel zware vioolsonate van Sjostakovitsj. Tot nu. Nu waagt ze zich voor het eerst aan het complexe en grimmige werk. De Kammersinfonie opus 118a is ook al zo aangrijpend met het Allegro Furioso. Bach en Pärt brengen rust. Pärt begon ooit te componeren waar Sjostajovitsj was geëindigd: dissonant en desolaat. Maar in 1977 verraste hij de wereld met een totaal nieuwe en eigen componeerstijl die terugvoerde op koormuziek uit de Renaissance en Bach. Met Fratres veroverde hij toen de wereld. Ook een toonbeeld van rust is de verzameling fuga's die Bach op het eind van zijn leven polijstte: diamanten waarin ambacht en inspiratie perfect in balans zijn.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding & viool
Liza Ferschtman viool

- Bach • Contrapunctus I-IV uit Die Kunst der Fuge
- Bjarnason/Frost • Reyja uit 'Music for Solaris' (Nederlandse premiere)
- Sjostakovitsj • Sonate voor viool, strijkers en slagwerk opus 134
- Pärt • Fratres voor viool, strijkers en slagwerk
- Sjostakovitsj • Kammersinfonie 118a

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Ferschtmans Fratres

di 09 okt 2018 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Ferschtmans Fratres

met Liza Ferschtman

Liza Ferschtman, kind van Russische ouders, groeide op met Russische muziek en speelt al jaren alle meesterwerken uit de rijke Russische muziekliteratuur. Behalve de fysiek en emotioneel zware vioolsonate van Sjostakovitsj. Tot nu. Nu waagt ze zich voor het eerst aan het complexe en grimmige werk. De Kammersinfonie opus 118a is ook al zo aangrijpend met het Allegro Furioso. Bach en Pärt brengen rust. Pärt begon ooit te componeren waar Sjostajovitsj was geëindigd: dissonant en desolaat. Maar in 1977 verraste hij de wereld met een totaal nieuwe en eigen componeerstijl die terugvoerde op koormuziek uit de Renaissance en Bach. Met Fratres veroverde hij toen de wereld. Ook een toonbeeld van rust is de verzameling fuga's die Bach op het eind van zijn leven polijstte: diamanten waarin ambacht en inspiratie perfect in balans zijn.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding & viool
Liza Ferschtman viool

- Bach • Contrapunctus I-IV uit Die Kunst der Fuge
- Bjarnason/Frost • Reyja uit 'Music for Solaris' (Nederlandse premiere)
- Sjostakovitsj • Sonate voor viool, strijkers en slagwerk opus 134
- Pärt • Fratres voor viool, strijkers en slagwerk
- Sjostakovitsj • Kammersinfonie 118a

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Andriessen & Moore

za 03 nov 2018 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Andriessen & Moore

met twee wereldpremières en dans

Vlak voor zijn tachtigste verjaardag zet Amsterdam Sinfonietta Louis Andriessen in de spotlight met twee van zijn belangrijke werken en nieuw werk van zijn geestverwanten. Voor het betoverende muziektheaterstuk Dances, oorspronkelijk geschreven voor de dans De Trap in 1991, maakt Krisztina de Châtel een nieuwe choreografie. Claron McFadden zong de première en nu ook deze nieuwe uitvoering. Voor …miserere… liet Andriessen zich inspireren door het beroemde Miserere van de renaissancecomponist Gregorio Allegri. David Lang is een van de meest uitgevoerde Amerikaanse componisten van zijn generatie. Voor zijn little match girl passion ontving hij de Pulitzerprijs. Nu schrijft hij een nieuw werk voor Amsterdam Sinfonietta. Kate Moore, de kersverse winnaar van de Matthijs Vermeulenprijs, schrijft een werk voor de vier cellisten van Amsterdam Sinfonietta.

Amsterdam Sinfonietta
Daniel Bard leiding en viool
Harriet Krijgh cello
Claron McFadden sopraan
Tim Persent dans
Krisztina de Châtel choreografie

- Andriessen • …miserere…
- Lang • Opdrachtwerk voor cello, sopraan en ensemble (wereldpremière)
- Moore • Opdrachtwerk voor vier cello's (wereldpremière)
- Andriessen • Dances voor sopraan en ensemble met een nieuwe choreografie

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Klavierstück Hamelin

do 06 dec 2018 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Klavierstück Hamelin

met Marc-André Hamelin

De Canadese pianist Marc-André Hamelin is voor het eerst te gast bij Amsterdam Sinfonietta. The New Yorker roemde zijn 'gigantische en briljante techniek' en zijn 'onderzoekende geest'. Hij excelleert in alle muzikale stijlen en zijn interpretaties worden gekenmerkt door vrijheid, originaliteit en een overweldigende controle. Met Amsterdam Sinfonietta deelt hij de nieuwsgierigheid naar zelden gespeeld repertoire, zoals dat van Stockhausen of Schnittke. Hamelin is niet alleen een briljant pianist, hij componeert ook. Voor Sinfonietta schrijft hij een Passacaglia.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Marc-André Hamelin piano

- Shalygin • Lullaby
- Schnittke • Concert voor piano en strijkorkest
- Hamelin • Passacaglia voor piano en strijkorkest (Nederlandse premiere)
- Stockhausen • Klavierstück IX
- Beethoven • Strijkkwartet opus 95 'Quartetto Serioso'

Quartetto Serioso

za 08 dec 2018 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Quartetto Serioso

met Marc-André Hamelin

"Veel te dissonant, te abstract. De mensen zullen het niet begrijpen." Beethoven wilde niet dat het voor publiek werd uitgevoerd. Zijn 'Quartetto Serioso' was te modern en hij vreesde afkeuring alom. Maar Gustav Mahler vond het een meesterwerk dat in de grootste concertzalen thuishoorde. Niet met een strijkkwartet maar met een heel strijkorkest. Het pianoconcert van Alfred Schnittke is ook 'serioso', het ademt een haast liturgische sfeer. Schnittke citeert vele muziekstromingen, van flarden Russisch-Orthodoxe koormuziek tot flinters Prokofiev. Het is ruig, dissonant en hemels tegelijk. Hoe anders zijn de visions fugitives van die andere Rus: delicate, pijlsnelle, humoristische schetsjes. Pianist Marc-André Hamelin debuteert bij Amsterdam Sinfonietta met zijn vrije, originele maar uiterst gecontroleerde spel. Verwacht van hem een stijlvolle Haydn met vederlichte vingerstapjes en een Schnittke waarin mokerslagen de vleugel doen schudden.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Marc-André Hamelin piano

- Prokofiev • Vijf Visions Fugitives opus 22a
- Schnittke • Concert voor piano en strijkorkest
- Haydn • Pianoconcert in G
- Beethoven • Strijkkwartet opus 95 'Quartetto Serioso'

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Breder dan klassiek

ma 07 jan 2019 - 20.15 uur, Het Concertgebouw

Breder dan klassiek

met Blaudzun

De Breder dan klassiek-nieuwjaarstournee van Amsterdam Sinfonietta verovert langzamerhand heel Nederland. De unieke en onvergetelijke optredens met artiesten uit de wereldmuziek, pop of jazz zijn elk jaar weer een groot succes. Het orkest werkte al samen met artiesten als Rufus Wainwright, Typhoon, Wende, De Dijk en Chick Corea. In januari 2019 is het de beurt aan zanger en indiepop artiest Blaudzun. Hij brak door met zijn plaat Heavy Flowers in 2012. De artiest stond daarna steevast voor bomvolle zalen en op grote festivals. Vorig jaar maakte hij voor het eerst een intieme theatertournee en hij trok zich terug om aan het album-drieluik Jupiter te werken. Hij verruilde de loodzware sound voor een lichtere toets en zijn teksten werden ingetogener. De muziek heeft meer lucht gekregen en is ritmischer, dansbaarder. Het nieuwjaarsprogramma met Blaudzun: een nieuw begin en een nieuw geluid.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Blaudzun zang en gitaar

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Duivelskunstenaar Ray Chen

vr 15 feb 2019 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Duivelskunstenaar Ray Chen

met Stravinsky en Tartini

Een kleine tien jaar terug verblufte Ray Chens de jury's van de Koningin Elisabethwedstrijd en het Menuhin concours. Sindsdien staat hij op alle internationale podia. Zijn mediagenieke persoonlijkheid maakt hem tot een idool van een jong publiek. Op Facebook volgen vele tienduizenden fans zijn dagelijkse leven. Door zijn razendsnelle linkerhand wordt hij vaak vergeleken met de duivelskunstenaar Paganini. De duivels lastige sonate van Tartini speelt hij dan ook moeiteloos. Speciaal voor deze concertreeks bewerkt de Engelse componist Adrian Williams Stravinsky's virtuoze Suite italienne én hij schrijft een flitsend nieuw werk voor het ensemble.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Ray Chen viool

- Williams • Opdrachtwerk 'Concerto for strings' (wereldpremière)
- Stravinsky • Suite Italienne voor viool en strijkorkest (arr. A. Williams)
- Tartini • Duivelstrillersonate (arr. F. Kreisler)
- Tsjaikovski • Souvenir de Florence

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Nachtmuziek

za 30 mrt 2019 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Nachtmuziek

met Beatrice Rana

Het tedere Nachtmuziek is een ode van componist Mathilde Wantenaar aan de Hongaar Béla Bartók. Die schreef met zijn Divertimento feestelijke muziek met knipogen naar Bach en Mozart. In het Adagio is het opeens uit met de pret. Dit centrale deel is een onheilspellende treurzang. Alsof hij in de vooravond van de Tweede Wereldoorlog al aanvoelde dat hij Europa moest ontvluchten en nooit meer zou kunnen terugkeren. Hoe de oorlog klinkt, horen we in Battalia, een avantgardistisch werk van de Bohemer Von Biber. De Italiaanse pianiste Beatrice Rana is voor het eerst te gast bij Amsterdam Sinfonietta. Ze speelt Johann Sebastian Bach, muziek waarmee zij de wereld veroverde.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Beatrice Rana piano

- Wantenaar • Nachtmuziek (wereldpremière versie voor strijkorkest)
- J.S. Bach • Concert in d BWV 1052
- Biber • Battalia
- Bartók • Divertimento

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Eine kleine Bachmusik

za 06 apr 2019 - 20.15 uur, Het Concertgebouw

Eine kleine Bachmusik

met Beatrice Rana

De pas 24-jarige Italiaanse pianiste Beatrice Rana veroverde de wereld met haar vertolking van Bachs Goldbergvariationen. Haar opname won de Gramophone Young Artists of the Year Award, de BBC Music Award en ook de Nederlandse Edison Klassiek. Rana beschikt over een 'prachtige en poëtische toon,' 'een orkestraal toucher', 'perfecte controle en een grote helderheid in haar spel'. Als vrouwelijke debutant in de serie Meesterpianisten ging alleen Yuja Wang haar voor. Bij Amsterdam Sinfonietta debuteert ze met twee klavierconcerten van Bach. De Bach concerten worden afgewisseld met de bekendste klassieke feestmuziek en Bartóks moderne 'concerto grosso in Hongaarse stijl'.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Beatrice Rana piano

- Mozart • Eine Kleine Nachtmusik
- J.S. Bach • Concert in d BWV 1052
- Bartók • Divertimento
- J.S. Bach • Concert in f BWV 1056

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie
Wonderkinderen

vr 10 mei 2019 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Wonderkinderen

met Anthony Marwood en Alexander Melnikov

Felix Mendelssohn was een wonderkind. Hij was pas veertien toen hij het Concert voor viool en piano schreef voor een huisconcert. Zelf vertolkte hij de pianopartij. Slechts twee jaar later schreef hij zijn beroemde strijkoctet, terwijl het dubbelconcert voor lange tijd in een la verdween. Meer dan een eeuw na zijn overlijden werd het teruggevonden, een zeer sprankelend werk dat niet vaak te horen is. Violist Anthony Marwood en meesterpianist Alexander Melnikov, oude bekenden bij Amsterdam Sinfonietta, breken graag een lans voor dit fraaie jeugdwerk. Na de pauze voert Anthony Marwood het ensemble aan in opus 7 van de Roemeense componist George Enescu, net als Mendelssohn een wonderkind.

Amsterdam Sinfonietta
Anthony Marwood leiding en viool
Alexander Melnikov piano

- Thorvalsdottir • Illumine (Nederlandse première)
- Mendelssohn • Concert voor viool en piano
- Enescu • Strijkoctet opus 7 voor strijkorkest

Illumine me

do 16 mei 2019 - 20.15 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Illumine me

met Anthony Marwood en Alexander Melnikov

'Het grootste muzikale fenomeen sinds Mozart', noemde cellist Pablo Casals de jonge Roemeense componist Georges Enescu. Al op zeer jonge leeftijd trad wonderkind Georges Enescu op als violist en pianist. Op zijn negentiende ontpopte hij zich met een meesterlijk strijkoctet ook nog eens als componist. Voor de pauze klinkt de wereldpremière van een nieuw dubbelconcert van de Russische componiste Katia Tchemberdji. De klanken die de IJslandse Anna Thorvaldsdottir oproept in haar composities worden vaak in verband gebracht met de tot de verbeelding sprekende natuur van haar geboorteland: noordelijke woestijnlandschappen, hete bronnen, gletsjers, florden en slapende vulkanen. Illumine schreef ze in 2016 voor acht strijkers.

Amsterdam Sinfonietta

Anthony Marwood leiding en viool
Alexander Melnikov piano

- Thorvalsdottir • Illumine (Nederlandse première)
- Tchemberdji • Dubbelconcert voor viool, piano, strijkers en slagwerk (wereldpremière)
- Enescu • Strijkoctet opus 7 voor strijkorkest

Symfonie in liederen

wo 12 jun 2019 - 20.15 uur, Het Concertgebouw

Symfonie in liederen

met Eva-Maria Westbroek

De Veertiende symfonie van Dmitri Sjostakovitsj is een indrukwekkend zo niet zijn indrukwekkendste werk. Hij kreeg de geest toen hij zijn lievelingswerk Liederen en Dansen van de Dood van Moessorgski orkestreerde. Zijn "symfonie in liederen" is geschreven op prachtige poëzie uit de wereldliteratuur. Benjamin Britten, aan wie deze symfonie ook is opgedragen, dirigeerde de eerste première in het toen vrije westen. De Nederlandse Eva-Maria Westbroek staat internationaal bekend als een van de meest expressieve en veelzijdige sopranen van dit moment. In 2006 maakte ze bij de Nederlandse Opera een droomdebuut in Lady MacBeth van Sjostakovitsj en inmiddels is ze te bewonderen in alle grote operahuizen over de hele wereld. Tijdens het Holland Festival 2015 werkte Eva-Maria Westbroek voor het eerst samen met Amsterdam Sinfonietta.

Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson leiding en viool
Eva-Maria Westbroek sopraan
Mikhail Petrenko bas

- Pärt • Cantus in memoriam Benjamin Britten
- Britten • Variations on a theme by Frank Bridge
- Sjostakovitsj • Symfonie nr. 14 voor sopraan, bas en kamerorkest

Geselecteerde stoelen: Maak selectie
bevestig stoelselectie