Bach met Beatrice Rana

Beatrice Rana veroverde de wereld met haar verrassend originele interpretatie van de beroemde Goldbergvariaties. Bach staat ook op de lessenaars tijdens het debuut van de Italiaanse pianiste bij Amsterdam Sinfonietta. Beatrice Rana verwacht veel van de samenwerking en vindt het geweldig dat ze het programma ook drie keer in haar eigen land mag uitvoeren.

Noortje Zanen

Haar agenda is overvol, ze geeft recitals in de mooiste concertzalen en ze is een veelgevraagd solist. Toch is de uitnodiging om met Amsterdam Sinfonietta op te treden heel bijzonder voor Beatrice Rana. ‘Ik ben ontzettend blij dat ik in het voorjaar met Amsterdam Sinfonietta ga samenwerken, want ik speel maar zelden met een strijkorkest. Bovendien zal het voor mij de eerste keer zijn dat ik optreed met een orkest dat zonder dirigent werkt en daar zie ik erg naar uit. Als er een dirigent voor het orkest staat is het contact tussen de solist en de orkestleden behoorlijk indirect. Iedereen probeert de solist natuurlijk zo goed mogelijk te volgen, maar uiteindelijk is het toch de dirigent die de muzikale beslissingen neemt en de timing van het orkest bepaalt. Ik verwacht veel van de bijzondere speelwijze van Amsterdam Sinfonietta onder leiding van concertmeester Candida Thompson. Het lijkt mij zó prettig dat ik rechtstreeks met haar en het orkest kan communiceren. We kunnen met elkaar samenspelen alsof we kamermuziek maken en dat levert veel muzikale vrijheid op voor iedereen.’


Nog meer Bach

Hoewel de Italiaanse pianiste sinds de succesvolle ontvangst van haar cd ‘Goldberg Variations’ in 2017 heel veel Bach heeft gespeeld, is ze alleen maar blij dat ze met Amsterdam Sinfonietta ook weer Bach mag spelen. ‘Het was een bijzondere ervaring om me volledig te verdiepen in de Goldbergvariaties, één van Bachs meesterwerken waar ik als kind al grote bewondering voor had. Maar het is ook best spannend om juist zo’n groot werk van deze geniale componist uit te voeren. Het is een flinke uitdaging en het schept veel verwachtingen. Daarom heb ik nu zo’n zin om twee van zijn klavierconcerten voor te bereiden. Die zijn ook mathematisch opgebouwd en het blijft intellectuele muziek, maar in deze concerten is tegelijkertijd ook ruimte voor speelplezier. Ik zie er naar uit om me te verdiepen in dit andere genre van Bach. En wat ik ook een groot pluspunt vind: ik zal mijn favoriete componist eindelijk eens niet in mijn eentje spelen.


‘Het blijft intellectuele muziek, maar in deze concerten is tegelijkertijd ook ruimte voor speelplezier.’


Ik ben echt nieuwsgierig naar de interpretatie van Amsterdam Sinfonietta. Wat kunnen we van elkaar leren? Want hoe universeel deze componist ook is, toch heeft iedereen een persoonlijke opvatting over zijn muziek. Ik ben benieuwd hoe onze gezamenlijke Bach zal gaan klinken.’ Overigens is Beatrice Rana zich heel goed bewust van het feit dat zij de klavierconcerten niet op een authentiek instrument speelt. ‘Ik hou enorm van de klank van een klavecimbel en ik heb veel bewondering voor musici die Bachs muziek op authentieke instrumenten uitvoeren. Zelf heb ik als kind ook een tijdje klavecimbel-les gehad en ik was gefascineerd door dit instrument. Maar ik realiseerde me ook dat het verschil tussen een vleugel en een klavecimbel erg groot is. Ik vond die twee werelden moeilijk om te combineren en daarom koos ik al vrij snel voor de moderne concertvleugel.’


Van Amsterdam tot Noord-Italië

Amsterdam Sinfonietta speelt twee verschillende programma’s tijdens de tournee met Beatrice Rana. In de ene variant klinkt Bach naast Mozart en Bartók, in de andere klinkt behalve Bach en Bartók ook nog muziek van Biber en van de eigentijdse Nederlandse componist Mathilde Wantenaar. Rana is nieuwsgierig hoe het publiek op deze programma’s zal reageren. ‘Vooral de tweede variant vind ik uniek, omdat er zo veel verschillende periodes uit de muziekgeschiedenis aan bod komen. De werken van Biber en Bach krijgen een heel ander perspectief als daarnaast ook eigentijdse muziek klinkt. Waarschijnlijk is het Amsterdamse publiek dit wel gewend van Amsterdam Sinfonietta, maar voor het Italiaanse publiek is het uitzonderlijk. Misschien zullen mijn landgenoten het programma een beetje gek vinden, maar daarom is het zo belangrijk om het wél te doen.


‘Misschien zullen mijn landgenoten het programma een beetje gek vinden, maar daarom is het zo belangrijk om het wél te doen.’


Wij musici moeten het publiek durven verrassen met nieuwe ideeën. Overigens ben ik onder de indruk van het Nederlandse publiek. Ik heb al best vaak in Nederland gespeeld en iedere keer ben ik weer aangenaam getroffen door de stilte in de zaal en de diepe concentratie van de luisteraars, bij alle soorten muziek die ik heb gespeeld. Ik denk dat het uiteindelijk niet zozeer om het specifieke programma gaat, maar eerder om de kwaliteit van de muziek en de manier waarop die wordt uitgevoerd.’


30 maa - 6 apr: Beatrice Rana met twee concerten van Bach. Klik hier voor info en kaarten.

Deel deze pagina
     

Wat zijn de voordelen van series?

  • ruime seriekorting
  • 10% extra Vriendenkorting
  • vrije-keuze-serie in Amsterdam, korting vanaf 3 concerten
  • vanaf 6 concerten gratis cd naar keuze
 

Amsterdam Sinfonietta maakt gebruik van Cookies ter verbetering van onze website. Maakt u verder gebruik van onze website dan gaat u hiermee akkoord.
Meer informatie

Ok