Portret: Stephan Heber

De Duitse cellist Stephan Heber, die onder andere jarenlang in het Cello Octet Amsterdam speelde, verruilde zijn baan als coördinator kamermuziek bij het Koninklijk Concertgebouworkest voor een nieuwe baan bij Amsterdam Sinfonietta als artistiek coördinator en programmeur. Stephan vertelt bevlogen over de keuzes die hij heeft gemaakt en over zijn artistieke plannen voor de toekomst.

Noortje Zanen


Wat onmiddellijk opvalt is de plezierige rust die Stephan uitstraalt. Ondanks de hectiek van de dag – hij is druk bezig met de programmering van de aanstaande seizoenen voor de aanvraag van het Kunstenplan en bovendien moet hij nodig beginnen aan de concertteksten voor seizoen 2020-2021 – neemt hij rustig de tijd voor het interview.


‘Ik hou niet van stress, dus ik probeer mijn werk zo goed mogelijk te plannen. Het liefst begin ik ruim op tijd aan nieuwe projecten, dat geldt eigenlijk voor alles wat ik doe. Als ik weet dat ik een nieuwe sonate moet instuderen voor een concert, dan begin ik het liefst ruim een half jaar eerder met het instuderen van dat stuk, zodat mijn ideeën nog kunnen groeien. En dat geldt ook voor programmeren. Als ik in een vroeg stadium al twee centrale werken heb geselecteerd voor ieder programma, dan kan ik daar de rest van het jaar nog rustig over nadenken en heb ik nog genoeg tijd om weloverwogen keuzes te maken. Bovendien kan je beter niet te lang wachten met het uitnodigen van solisten, die plannen hun concerten jarenlang van tevoren.’


Drukbezet

Waarschijnlijk is het goed kunnen plannen een deel van Stephans succes. Dat hij de afgelopen jaren zijn voltijd baan bij het Concertgebouworkest kon combineren met zijn eigen concerten als cellist is een huzarenstukje. ‘Toen ik voor die baan solliciteerde waren de commissieleden best streng. Ze wisten natuurlijk dat ik een halve baan had bij het Orkest van het Oosten en dat ik daarnaast ook nog in het Cello Octet zat en kamermuziekconcerten gaf. Dat leek een onmogelijke combinatie met de functie van coördinator kamermuziek. Ik heb eerlijk aangegeven dat ik niet van plan was om mijn cello aan de wilgen te hangen, maar dat ik mijn orkestbaan zou opgeven en dat ik zou stoppen als vast lid bij het octet. Inmiddels begrijp ik beter waarom ze zo op hun hoede waren, want het is inderdaad een hele drukke baan. Vooral omdat ik naast het programmeren en plannen van de kamermuziekconcerten ook heel veel productiewerk deed. Het is een luxe dat Amsterdam Sinfonietta een fantastische productieleider heeft, dat scheelt ontzettend veel!’


‘Ik heb eerlijk aangegeven dat ik niet van plan was om mijn cello aan de wilgen te hangen’

Eigenlijk was Stephan helemaal niet op zoek naar een nieuwe baan. ‘Ik had het idee dat ik goed op mijn plek zat en ik was tevreden met de overstap van mijn baan als cellist in het Orkest van het Oosten naar mijn nieuwe baan als coördinator kamermuziek. Na mijn cellostudie in Amsterdam bij Dmitri Ferschtman, Monique Bartels en Gregor Horsch bleek al snel dat ik meer interesses had en dat ik niet alleen orkestmusicus wilde zijn. Mijn baan bij het orkest in Enschede combineerde ik onder andere met het Cello Octet en daar was ik, samen met een goede vriendin, ook nauw betrokken bij de artistieke en zakelijke leiding. Omdat ik destijds ook steeds vaker concerten had in de Randstad ben ik met mijn vrouw en twee kleine kinderen weer terugverhuisd naar Amsterdam. Vlak voordat de grote bezuinigingsklappen vielen in Enschede kreeg ik een kans om eruit te stappen en daar was ik heel blij mee.’


Kriebelen

Toen Stephan de vacature van Amsterdam Sinfonietta zag langskomen, aarzelde hij om te reageren. ‘In de eerste plaats omdat ik tevreden was met de baan die ik had, maar ook omdat ik Amsterdam Sinfonietta al ontzettend lang niet meer had horen spelen en ik me eigenlijk nog maar weinig in het strijkorkestrepertoire had verdiept. Pas toen de deadline was verstreken begon het bij mij te kriebelen en kreeg ik spijt dat ik niet had gereageerd. Vooral nadat ik het orkest eindelijk weer een keer had gehoord tijdens een prachtige uitvoering van het pianoconcert van Schnittke met de geweldige pianist Marc-André Hamelin. Toen ik via één van de musici uit Sinfonietta hoorde dat er nog geen nieuwe programmeur was gevonden heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een mailtje gestuurd. Daarna was het nog een lang traject voordat ik uiteindelijk werd aangenomen. Ik heb nachten lang doorgewerkt en me ondergedompeld in de strijkersmuziek. Dat was best pittig, maar ik raakte steeds gemotiveerder en ik had vanaf het allereerste begin een goede klik met Joost Westerveld. Ik ben ontzettend tevreden dat het is gelukt! Deze leuke en verantwoordelijke baan staat nu met stip op nummer één, maar ik ben nog steeds niet van plan om mijn cello aan de wilgen te hangen.’


‘Ik denk dat ik Amsterdam Sinfonietta een sterker profiel kan geven op het gebied van educatie’

Inmiddels is Stephan al een paar maanden bezig bij Sinfonietta. ‘Ik heb enorm veel bewondering en respect voor wat mijn voorganger Willem de Bordes allemaal tot stand heeft gebracht samen met Candida Thompson. Amsterdam Sinfonietta is heel innovatief, heeft veel mooie dingen gemaakt en ligt goed in de markt. Die lijn wil ik zeker voortzetten. De jaarlijkse Breder dan klassiek-tournee is voor mij een uitdaging. De aanstaande tournee is nog bedacht door Willem en gelukkig is hij nog nauw betrokken bij de uitwerking van het programma, dat is heel leerzaam. Volgend jaar ga ik het zelf doen, en ik heb al een ontzettend leuke artiest op het oog om mee samen te werken, ik hoop dat dat doorgaat! Uiteraard zal ik in de toekomst ook nieuwe accenten leggen in de programmering. Ik denk dat ik Amsterdam Sinfonietta een sterker profiel kan geven op het gebied van educatie, daar heb ik ook al plannen voor. En het orkest gaat ook iets meer doen met dans en met muziek uit andere culturen, met andere instrumenten. Veel kan ik nu nog niet verklappen, maar ik zie de komende seizoenen met veel plezier tegemoet.’

Deel deze pagina
 

Amsterdam Sinfonietta maakt gebruik van Cookies ter verbetering van onze website. Maakt u verder gebruik van onze website dan gaat u hiermee akkoord.
Meer informatie

Ok