Symfonie of Liederencyclus?

‘One double espresso macchiato, please.’ Sopraan Eva-Maria Westbroek bestelt met een volmaakt Amerikaans accent een koffie in Central Park – tijdens een ochtendwandeling filosofeert ze aan de telefoon over haar komende programma met Amsterdam Sinfonietta.

Frederike Berntsen

‘Ik ben zo gewend om met een dirigent te werken, daar word je op de een of andere manier een beetje lui van’, vertelt Eva-Maria Westbroek vanuit New York. ‘Bij Sinfonietta, zonder dirigent maar met Candida Thompson als aanvoerder, voel ik me veel verantwoordelijker. Ik ga dieper de muziek in, lijkt het wel. Je let op elkaar, je luistert naar elkaar, je gaat in op wat de musici om je heen doen: heel inspirerend. Samen iets creëren, daar ben ik dol op.’ Westbroek herinnert zich de eerste samenwerking met Sinfonietta, tijdens het Holland Festival in 2015. Op de lessenaar stond muziek van Barber en Berlioz.


Voor hun tweede ontmoeting, op 8, 10 en 12 juni, kozen ze Sjostakovitsj, diens Veertiende symfonie. Of is het een liederencyclus voor strijkers, slagwerk en celesta, met niet alleen een sopraan-, maar ook een baspartij? ‘Sjostakovitsj wist zelf ook niet zo goed hoe hij dit werk moest noemen. De symfonie heeft een opmerkelijke bezetting, en daarom is hij bijzonder, deze Veertiende. Voor mij is het de eerste keer dat ik dit elfdelige werk zing. Ieder deel bestaat uit een gedicht dat op muziek is gezet. De teksten, van onder meer Lorca en Rilke, hebben allemaal betrekking op de dood.


‘Sjostakovitsj wist zelf ook niet zo goed hoe hij dit werk moest noemen.’

Ik heb voorgesteld om samen te werken met Mikhail Petrenko. We hebben elkaar voor het eerst ontmoet tijdens een samenwerking in Wagners ‘Walküre’, met de Berliner Philharmoniker onder leiding van Simon Rattle. Ik weet vooral dat we toen enorm gelachen hebben. Hij is echt een fijne collega, met veel energie in zijn stem, en een prachtige laagte. Typisch Russisch, de diepe klank die hij produceert.’


‘Met de muziek van Sjostakovitsj voel ik een sterke connectie. Katerina in zijn opera ‘Lady Macbeth van Mtsensk’ is de rol die ik het vaakst gezongen heb in mijn carrière tot nu toe. Dit werk is zo fantastisch, en het herbergt vele emoties. Drama, humor, opwinding, het is een heel eenvoudig en tegelijk buitengewoon complex stuk. Ik heb weleens gelezen dat Sjostakovitsj van plan was om een trilogie te schrijven over Russische vrouwen, dat is er nooit van gekomen, we kennen alleen deze ‘Lady’. Stel je voor, wat we dan allemaal nog voor moois gehad zouden hebben.’


‘Sjostakovitsj is in zijn muziek in staat om de kern van de emotie te raken. Hij kan prachtig verklanken wat iemand voelt. Niet zo gek, als je bedenkt in wat voor wereld hijzelf leefde: altijd maar die angst, die onderdrukking door het regime. Hij zat ‘s nachts klaar met zijn koffertje, klaar om opgepakt te worden. We kunnen het ons niet voorstellen. Ik was onlangs een paar keer in Rusland aan het werk, de geschiedenis van de mensen daar is nog steeds voelbaar. Voor mijzelf geldt dat ik altijd positief moet denken, anders vind ik het leven vrij zwaar – misschien is dat wel waarom ik de muziek van deze Rus zo goed aanvoel.’


‘Drama, humor, opwinding, het is een heel eenvoudig en tegelijk buitengewoon complex stuk.’

‘Zo’n liederencyclus als deze Veertiende symfonie, daar verdiep ik me lang van tevoren in. Ik leer niet heel snel, en deze muziek moet helemaal in je bloed gaan zitten. Sommige delen vormen een grote uitdaging, vanwege het ritme, het tempo waarin de Russische tekst gezongen moet worden.


Als ik iets instudeer gebruik ik mijn verbeeldingskracht, ik denk in kleuren en geuren. Dat heb ik de afgelopen jaren geïntensiveerd onder leiding van een Engelse performerscoach die ik in de arm heb genomen – zij werkt onder meer met zangers van het Young Artists Programme aan Covent Garden, Londen. Mijn vak is zo geweldig, en zo veeleisend ook, dat je jezelf makkelijk voorbij kunt rennen, te veel hooi op je vork kunt nemen, en dan wordt het ingewikkeld. In die val trapte ik bijna, vandaar deze geweldige coach. Ze leert me om sneller te kunnen leren, al mijn zintuigen in te zetten, en ook om te presteren onder druk. Dat je niet alleen maar denkt: o god, waar ben ik in het stuk, maar dat je een reis maakt in je hoofd en voor je ziet waar een tekst over gaat. Ik kan volledig geconcentreerd in de muziek kruipen met deze manier van werken. Echt fantastisch.’


8 - 12 jun: ‘Symfonie in Liederen’ met Eva-Maria Westbroek. Klik hier voor info en kaarten.

Deel deze pagina
     

Wat zijn de voordelen van series?

  • ruime seriekorting
  • 10% extra Vriendenkorting
  • vrije-keuze-serie in Amsterdam, korting vanaf 3 concerten
  • vanaf 6 concerten gratis cd naar keuze
 

Amsterdam Sinfonietta maakt gebruik van Cookies ter verbetering van onze website. Maakt u verder gebruik van onze website dan gaat u hiermee akkoord.
Meer informatie

Ok