Unieke muzikale persoonlijkheden

Twee eigenzinnige keuzes van twee bevriende topmusici zorgen in mei voor nieuwe spannende programma’s van Amsterdam Sinfonietta. Pianist Alexander Melnikov laat ons kennismaken het nieuwe werk van zijn zus en violist Anthony Marwood verrast met een arrangement van het vlammende Octet van Enescu. Een gesprek met de één plus e-mailcommentaar van de ander.

Agnes van der Horst

Het is roezemoezerig druk in de foyer van het Conservatorium van Amsterdam. Groepjes musici kletsen nog wat bij voordat ze op huis aan gaan, anderen komen binnen om nog een uur of wat in de studio’s te werken. Onder wie de Russische pianist Alexander Melnikov. Hij komt van ver om te hier met pianiste Olga Pashchenko te repeteren voor een zeer binnenkort gezamenlijk optreden in weer een ander buitenland. Ja, hij heeft het druk, beaamt hij en rondkijkend naar de jonge talenten om hem heen merkt hij op dat het oneerlijk verdeeld is in de muziekwereld. ‘Er zijn zoveel absoluut fantastische musici zonder werk, maar mensen als ik kunnen het aanbod nauwelijks aan.’ De concertmarkt is te veel gericht op grote namen, “op circus”, vindt Melnikov, met een licht fatalistische zucht.


Hij fleurt op zodra het gesprek komt op muziek maken met violist Anthony Marwood en Amsterdam Sinfonietta. Het is de derde keer dat Melnikov met de Amsterdamse strijkers samenwerkt en hij weet nog precies wanneer hij ze voor het eerst hoorde spelen: ‘Dat was onvergetelijk! Ze voerden het Octet van Mendelssohn uit. Ik vond dat werk altijd een beetje bombastisch. Maar zij speelden het zoals ik nooit eerder had gehoord: zo licht en helder, en zo perfect. Zulke goede ensembles als Amsterdam Sinfonietta zijn uniek en op de vingers van één hand te tellen! Logisch dat ik graag met ze speel.’


‘als het gaat om dubbelconcerten, projecten of festivals is Anthony een van mijn favoriete violisten.’

Ook de Britse violist Anthony Marwood is volgens Melnikov een unicum, en bovendien ‘een heel goede vriend’. ‘Ik houd ontzettend veel van zijn spel en ik koester zijn opnames. Recitals speel ik altijd met Isabelle Faust, mijn vaste duo-partner, maar als het gaat om dubbelconcerten, projecten of festivals is Anthony een van mijn favoriete violisten. Behalve een briljante solist is hij ook een briljante orkestleider en kamermusicus, én een geweldige vent! We spelen vaak samen, zoals laatst nog in het Kammerkonzert van Alban Berg in Parijs. Voor een goede samenwerking moet je een beetje dezelfde muzikale persoonlijkheid zijn. Met hem gaat het samen musiceren vanzelf, we hoeven elkaar nauwelijks iets uit te leggen.’


Opvallend: ook Marwood gebruikt het woord briljant als hij Melnikov beschrijft. ‘Hij heeft charme en een sterk gevoel voor integriteit. Alexander heeft briljante geest, waarmee hij je kunt verrassen en laten genieten. We delen een uitzinnig gevoel voor humor. Onze muzikale band is hecht maar vernieuwt zich nog steeds. Ik heb altijd het gevoel dat ik groei door met hem samen te werken.’


Elk stuk is nieuw

Uitgangspunt van de concerten met Marwood en Melnikov in mei is een nieuw werk van de IJslandse Thorvalsdottir, componiste van kleurrijke en meditatieve muziek. Op 10 mei wordt het programma aangevuld met het Dubbelconcert (voor soloviool en -piano) van Mendelssohn en Marwoods bewerking van het gepassioneerde Octet van de twintigste-eeuwse Roemeen Enescu. Op 16 mei zijn er alleen maar nieuwe stukken te horen, want naast de muziek van Thorvalsdottir en Marwood/Enescu wordt ook de inbreng van Melnikov uitgevoerd: een gloednieuw dubbelconcert van de Russische componiste Katia Tchemberdji.


‘Ze is mijn zus’, antwoordt hij even verrassend als eenvoudig op de vraag waarom hij voor haar koos. ‘Ik ben zo tegen nepotisme dat ik nog nooit één noot heb gespeeld van het werk van mijn grootmoeder, die ook componiste was. Maar met Katia’s muziek ben ik opgegroeid en dat ik al die jaren dat ze componeert nog nooit iets van haar heb uitgevoerd begon ik zo langzamerhand toch raar te vinden, temeer omdat ik volledig vertrouw op haar compositorische kwaliteiten. Dus, toen ik voor deze gelegenheid een opdracht mocht geven dacht ik: Nu doe ik het.’


Katia Tchemberdji’s (ze gebruikt de achternaam van haar moeder) compositiestijl omschrijven is moeilijk, zegt haar broer. ‘Haar composities zijn allemaal anders. Ze is erg productief, componeert voor de meest uiteenlopende bezettingen en gelegenheden, van filmmuziek tot hardcore-modern. Ze wil niet dogmatisch zijn, maar wel perfect. Ze schrijft zowel atonaal als tonaal, soms heel eigentijds, dan weer traditie-gerelateerd. Dit is haar eerste dubbelconcert en omdat ze weet dat ook Mendelssohn op het programma staat heeft ze de driedelige concertvorm van hem overgenomen en ook (onder meer) het gebruik van cadensen.’


‘er is te veel moois om te laten liggen.’

Dat anti-dogmatische van zus Katia heeft Melnikov ook. Hij is thuis in alle muziekvormen en -stijlen. In zijn karige vrije uren speelt hij fortepiano (denkt over een project met het instrument) en niet zo lang geleden nam hij een paar klavecimbellessen van Olga Pashchenko. Ook Anthony Marwood speelt met evenveel plezier en overtuiging moderne en oude muziek. ‘Ik maak geen onderscheid tussen de verschillende stijlen’, mailt hij. ‘Hoe kan je niet van de muziek van vandaag houden terwijl ieder werk ooit nieuw was? Ik prijs me gelukkig dat verschillende grote eigentijdse componisten muziek voor me schrijven. Het is fantastisch om als eerste het onbekende terrein van een gloednieuw stuk te ontdekken.’


Melnikov (met een grijns): ‘Ik doe misschien wat te veel totaal verschillende concerten, maar er is te veel moois om te laten liggen en het leven is te kort om niet van alles uit te proberen.’


10 - 19 mei: Marwood en Melnikov in het Muziekgebouw Amsterdam en het Sinfonietta String Festival Zeeland. Klik hier voor info en kaarten.

Deel deze pagina
     

Wat zijn de voordelen van series?

  • ruime seriekorting
  • 10% extra Vriendenkorting
  • vrije-keuze-serie in Amsterdam, korting vanaf 3 concerten
  • vanaf 6 concerten gratis cd naar keuze
 

Amsterdam Sinfonietta maakt gebruik van Cookies ter verbetering van onze website. Maakt u verder gebruik van onze website dan gaat u hiermee akkoord.
Meer informatie

Ok