De roep van de violen
Met Alexander Sitkovetsky, Maria Milstein, Rosanne Philippens en Jacobien Rozemond

Amsterdam Sinfonietta gaat op stap met violist Alexander Sitkovetsky en verleidt de oren met fantasierijke muziek. Samen met de violisten Maria Milstein, Rosanne Philippens en Jacobien Rozemond soleert hij in vioolconcerten van Telemann, Vivaldi en Mustonen.

De Russische topviolist Alexander Sitkovetsky voerde in 2006 de tweede violen aan tijdens de tournee van Amsterdam Sinfonietta in Australië, en leidt nu voor het eerst als gastconcertmeester de concerten. Eerder had hij deze rol onder meer bij Norwegian Chamber Orchestra en Australian Chamber Orchestra. Hij treedt als solist op met de meest gerenommeerde orkesten, deelt regelmatig het podium met Janine Jansen, Maxim Rysanov, Julia Fischer, en anderen. Hij maakt tevens deel uit van het Sitkovetsky Pianotrio, waarmee hij vele prijzen won.

De Nederlandse violiste Rosanne Philippens (in 2009 winnares van het Nationaal Vioolconcours Oskar Back) en de in Moskou geboren maar in Frankrijk en Nederland getogen Maria Milstein (ook bekend als lid van het succesvolle Van Baerle Trio) maken hun debuut bij Amsterdam Sinfonietta. Jacobien Rozemond is sinds 2003 aanvoerder van de tweede violen van Amsterdam Sinfonietta, waar ze eveneens optreedt als solist.


“Weer eens wat anders dan de opbouw ‘ouverture, soloconcert, symfonie’. Ik vind het tekenend voor het orkest dat ze een dergelijk experiment aangaan.”
• Lees het interview met Alexander Sitkovetsky


Fantasierijke muziek

In het flitsende en humoristische Concert voor drie violen van de Finse componist Olli Mustonen zijn verwijzingen naar Bach te horen maar ook hedendaagse muziek. De solisten spelen dan weer samen, dan weer tegen elkaar in, als een gevecht. Mustonen maakte een collage van elementen die helemaal niet bij elkaar horen. Het ontwrichtende in dit werk is doorgevoerd in het hele concert: de drie vioolconcerten worden onverwacht onderbroken door Signs, Games & Messages van Kurtág. Deze speelse miniaturen, sommige voor solo-instrumenten, sommige voor strijktrio klinken bovendien telkens vanuit een andere plek in de zaal. Rode draad is de barok. Dohnányi verwerkt in zijn Serenade dansvormen uit de barok, en ook Kurtág verwijst in zijn werk vaak naar barokmuziek zoals in Hommage aan JSB. Musici van Amsterdam Sinfonietta voeren de miniaturen van Kurtág uit, de violisten Alexander Sitkovetsky, Maria Milstein, Rosanne Philippens en Jacobien Rozemond soleren in de werken van Telemann, Vivaldi en Mustonen. Van Kurtags Merran’s Dream en Hommage a Takács Jenő klinken de Nederlandse premières.


Deel deze pagina

   

Wat zijn de voordelen van series?

  • ruime seriekorting
  • 10% extra Vriendenkorting
  • vrije-keuze-serie in Amsterdam, korting vanaf 3 concerten
  • vanaf 6 concerten gratis cd naar keuze
 

Amsterdam Sinfonietta maakt gebruik van Cookies ter verbetering van onze website. Maakt u verder gebruik van onze website dan gaat u hiermee akkoord.
Meer informatie

Ok