Tango, triphop & klassiek
muziek voor strijkorkest met klassieke en elektrische gitaar

Samen met Izhar Elias en Florian Magnus Maier brengt Amsterdam Sinfonietta een gevarieerd en origineel programma. Candida Thompson schittert in de virtuoze solopartij van Piazzolla’s Vier seizoenen.


‘Het optreden heeft, mede door de vlammende solo’s van Candida Thompson, van begin tot het einde spankracht’
De Volkskrant * * * * (gehoord: 26 november, Muziekgebouw aan ‘t IJ)

‘Bij Amsterdam Sinfonietta lukt alles (…) Het orkest glorieert, obsedeert en diverteert voluit’
Leidsch Dagblad (gehoord: 27 november, Stadsgehoorzaal)


Bekijk hier vast een voorproefje van de meeslepende muziek van Piazzolla, met als soliste Candida Thompson: Een fragment uit de Vier seizoenen van Buenos Aires, opgenomen in De Doelen in 2014.




Tango, triphop en klassiek

Roemeense dansen, klezmerliederen, Argentijnse tango en rock: in dit programma komen muzikale invloeden uit alle windstreken samen. De Duits-Nederlandse componist Florian Magnus Maier spant de kroon. Zijn nieuwe versie van Schattenspiel is een explosieve cocktail van klassieke muziek, flamenco, heavy metal, triphop en klankspecerijen uit het Midden-Oosten.


‘Het muzikale materiaal reist als een schaduw door het orkest en wordt onderworpen aan voortdurende metamorfosen.’
Florian Magnus Maier over Schattenspiel Suite 2


Florian Magnus Maier

Florian Magnus Maier studeerde aanvankelijk klassiek gitaar en theoretische vakken in Duitsland. In 1994 kwam hij naar Nederland en studeerde hij flamenco gitaar en compositie. Vanaf 1994 werkte hij intensief samen met verschillende flamenco-dansers uit Spanje, Nederland en Duitsland. Door een blessure speelt hij nu alleen elektrische gitaar. Maier schreef voor ensembles als het Doelen Ensemble, Domestica Rotterdam en het ARA-Ensemble. Zijn muziek wordt uitgevoerd in Nederland, Duitsland, Polen en de Verenigde Staten. In zijn composities streeft hij naar toegankelijkheid voor de luisteraar en compositorische verfijning. Beïnvloed door klassieke muziek, diverse wereldmuziekstijlen en black-death-metal, is zijn doel deze invloeden te laten samengaan in iets nieuws.


‘We hebben verschillende keren met elkaar gespeeld en dingen uitgeprobeerd, om te kijken wat wel en niet werkte en hoe we van de tegenstellingen in onze instrumenten een eenheid konden maken.’
Izhar over de samenwerking met Florian


Izhar Elias

Izhar Elias studeerde gitaar aan de conservatoria van Groningen en Den Haag, bij het Groningen Guitar Duo en bij Zoran Dukic. In 2002 sloot hij zijn master opleiding af met een 9,5 met onderscheiding en de Nicolaï prijs. Elias volgde een opleiding aan de ‘Accademia di Studi Superiori l´Ottocento’ bij Carlo Barone in Italië (uitvoeringspraktijk 19e eeuwse muziek). Van William Carter, Adrián Rodriguez van der Spoel en Lex Eisenhardt kreeg hij lessen barokgitaar. Zijn verhalende en poëtische stijl en zijn grensverleggende programmering heeft hem wereldwijde bekendheid gebracht. Zijn veelzijdigheid als gitarist komt tot uiting door zijn verdieping in de historische uitvoeringspraktijk (barok en vroeg 19e eeuw), de kamermuziek en de hedendaagse muziek gecombineerd met multimedia. In 2011 ontving hij de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, als allereerste gitarist in de geschiedenis van de prijs.



Amsterdam Sinfonietta maakt gebruik van Cookies ter verbetering van onze website. Maakt u verder gebruik van onze website dan gaat u hiermee akkoord.
Meer informatie

Ok